Thursday, August 12, 2010

- digesting the pain! :'(

khayal. tangis. rindu. marah. hurmm. L cube memahami kehendak hati. cube jugak memujuk hati. cube jugak tidak melayan kehendak perasaan. sukar. menelan kepahitan semua kenangan2 manis. menafikan janji2 manis nan palsu. Subhanallah. redha la hati yg lara. redha la sayang. die sudah berhak. L x yakin dgn janji sang Pencipta? x yakin dgn kuasa yg Maha Kuasa? bukan. cume kesakitan itu masih terasa. kuatlah semangat. jgn terus2 mcm ni. ape diharap org yg x sudi. ape dinanti lg? mengharapkan keajaiban? face the fact L! eat it. it da pain. pergilah kasih. pergilah pujaan. semoga kau ketemu ape yg kau idamkan dr pujaan hatimu. terima kasih kerana pernah berada di situ kala hati dan akal berkelahi mencari jawapan.

buat sang hati yg sedang lara :
"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman." ( al-Imran:139)

Yakinlah dengan janji Allah itu dan jangan cepat putus asa dengan masalah yang dihadapi sebaliknya tingkatkan usaha dan kuatkan semangat untuk mengatasinya, lihat maksud firman Allah di bawah:
...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir ( Yusuf : 12)


buat sang jiwa yg sedang duka :
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
( al-Baqarah: 45)

buat sang semangat yg sedang berkabung :
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (al-Baqarah: 216)

buat sang akal yg meruntun kewarasan :
"Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya
kepada-Nya aku bertawakal."( At-Taubah: 129)

buat sang rohani yg kian lemah :
"Adakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta." ( al-Ankabut: 2 - 3)

yakinlah dgn janji yang Maha Pengasih sayang.

0 comments:

Post a Comment